Kontrol af bilens udstyr

Her kan du lærer, hvordan du skal kontrollere de forskellige ting i bilen.

Fodbremsen

Fodbremsen også kaldt driftsbremsen virker på alle 4 hjul, det er en hydraulisk bremse, hvilket betyder at den virker ved et væsketryk.

Når du skal kontrollere, at driftsbremsen fungerer sikkerhedsmæssigt korrekt, skal du med tændt motor træde hårdt på bremsepedalen og sikre dig, at den ikke kan trædes helt ned til bundbrættet - hvor langt den må kunne trædes ned, afhænger af bilmærket - derefter skal du kontrollere, at det hydrauliske system er tæt, hvilket du gør ved at holde bremsepedalen nedtrådt med et konstant tryk i ca. 30 sek. så må den ikke synke yderligere.

Driftsbremsen er normalt suppleret med en vakuumbremseforstærker, når du skal kontrollere den skal motoren være slukket, træd 4-5 gange på bremsepedalen, på den måde laver du det en trykudligning, så skal bremsepedalen holdes nedtrådt, hvorefter du skal starte motoren og bremsepedalen skal synke et lille stykke.

Håndbremse

Parkerings bremsen / håndbremsen skal virke på 2 hjul, de virker på hjulbremserne gennem særlige forbindelser.

Og skal være indrettet således, at den kan blive stående i tilspændt stand. Flere og flere biler får en elektrisk betjent håndbremse.

Når du skal kontrollere parkeringsbremsen/håndbremsen skal du trække håndbremsen og daske let på stangen til håndbremsen, for at sikre dig at den kan blive stående i tilspændt stand, prøv så at sætte i gang eller skub bilen, for at se den fungerer.

Styretøj

Styretøj skal fungere så bilen kan styres let, sikkert og hurtigt.

Ved kørsel med lav hastighed skal rattet let kunne drejes fra side til side, uden at møde ujævn modstand eller fremkalde mislyde.

Der må ikke på grund af slid eller lignende være slør i styretøjet, det vil sige, at når du drejer på rattet skal hjulene reagere med det samme, hvilket du kontrollere ved at rulle sideruden ned i føreren side, have motoren kørende i tomgang, og stille dig udenfor bilen, drej så på rattet og se på hjulet, om det reagerer med det samme, men på den måde kan du kun kontrollere at der ikke er retslør på det venstre forhjul, for at kontrollere det højre forhjul har du brug for en hjælper til at dreje på rattet, imens du går ud og ser på det højre forhjul. Til køreprøven må du gerne bede den prøvesagkyndige om hjælp.

Dæk

Dæk, fælge og hjullejer skal være hele og ubeskadigede, bilen skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul, bortset fra nødreservehjulet. Dækkene skal være pumpet op til det korrekte lufttryk, hvilket fremgår af et mærkat i dørkarmen eller i bilens instruktionsbog, og rille mønsteret i bilens dæk skal min være 1,6 mm dybt.

Lygter og reflekser

Lygter og reflekser – alle lygter og reflekser skal være hele, rene og ubeskadigede.

Foran på bilen skal der være 3 forskellige forlygter, et positionslys også kaldet et parkeringslys, nærlys også kaldet det korte lys og fjernlys også kaldet det lange lys.

Nærlyset, det korte lys, skal være asymmetrisk, så det lyser længere ud i højre side end venstre side, så skal lyskeglen falde med 1 procent, så det ikke blænder modkørende – hvilket du kan kontrollere ved at stille dig foran lygterne, afmærke på benet, hvor lygten er, gå 10 meter bagud og sikre dig at lysekeglen er faldet 10 cm.

Der skal også være 6 blinklys, 2 foran, 2 på siden og 2 bagpå. De skal blinke med et interval 1-2 gange i sekundet og lyse så kraftigt, at de kan ses tydeligt i klart solskin – det er i øvrigt de samme blinklys du aktiverer, når du tænder havariblinket.

Bag på bilen skal der være 3 bremselys, som skal lyse væsentlig kraftigere end det røde baglys. Et nummerpladelys, så du kan læse nummerpladen fra 20 m. afstand og så det almindelige røde baglys der skal kunne ses fra en afstand på 300 meter.

Støddæmpere

Der sidder en støddæmper ved alle hjul, de skal stabilisere bilen. Støddæmperne skal være virksomme på alle hjul, det kan du kontrollere ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning fra støddæmperne.

Instrumentpanel

På instrumentpanelet har du nogle advarselslamper, de røde lamper angiver at du skal stoppe med det samme og ikke køre videre, men skal have fat i en kranvogn eller et værksted, til at hjælpe dig. De gule lygter advarer om en fare, der dog ikke er så alvorlig, at du skal stoppe.

Du vil altid kunne se i bilens instruktionsbog, hvad de forskellige advarselslamper betyder. Du skal også kunne vise, hvor de forskellige kontakter er, til lyset, til blæseren, til vinduesvisker og sprinkleranlægget – de sidder forskelligt, på de forskellige biler, derfor skal din kørelærer vise dig på den bil, du skal aflægge køreprøven i.

Motor

Du skal kunne kontrollere de forskellige væsker i motorrummet er påfyldt i tilstrækkelig mængde. Her har du oliepinden, den skal du trække op, tørre af, sætte ned igen og trække op og sikre dig at der er påfyldt olie mellem minimum og maksimum mærket. Her ser du, hvor du skal påfylde ekstra olie.

Du skal også kontrollere, at der påfyldt tilstrækkeligt med kølervæske, på beholderen skal der være påfyldt mellem minimum og maksimum mærket - du skal også kontrollere, at der er bremsevæske på bilen, igen skal det være påfyldt mellem minimum og maksimum mærket. Så skal du også kunne kontrollere, at der er sprinklervæske på bilen, det er den væske du bruger, når du skal vaske ruderne.

Udstødning

Udstødningssystemet, du skal kontrollere, at bilen ikke udvikler unødig røg eller støj. Udstødningssystemet, altså udstødningsrøget, skal være tæt og sidde fast i bøjler og stropper.

Gratis til køreskoler

Kontrol af bilens udstyr på din hjemmeside

Få et flot link til kontrol af bilens udstyr på køreskolens hjemmeside.

Teoriundervisning

Komplet undervisningsprogram til kørekortsteori (B-Personbil).

Med TeoriprøverPLUS har du adgang til hele undervisningsforløbet hjemmefra. Det betyder selvfølgelig, at du kan genopfriske det, du har lært i timerne, men det betyder også, at du kan tage én af lektionerne hjemmefra. Helt lovligt.


RSS FeedPersondatapolitik

© 2024 Trafikteori A/S — Designed by DAN®